BN ontwerp
Image default
Internet

Wat doet een media planner?

Een media planner doet marktonderzoek en ontwikkelt effectieve marketingcampagnes voor bedrijven en reclamebureaus. Deze zeer analytische professionals, ook wel media onderzoekers of mediaspecialisten genoemd, presenteren campagne voorstellen, evalueren de campagne prestaties en houden toezicht op budgetten. Daarbij houden ze de social media accounts in de gaten en zorgen ze ervoor dat deze optimaal worden gebruikt. Ze maken gebruik van handige systemen waardoor ze alles optimaal kunnen gebruiken en hierdoor het meest efficiënt kunnen werken.

Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, af en toe is het handig om een media planner in te huren.

Wat is een media plan?

Media planning is het proces waarbij wordt bepaald hoe, wanneer en aan welk publiek een branding- of reclameboodschap wordt afgeleverd. Een mediaplanner analyseert hoe een bericht bedoeld is om een marketing- of reclame strategie te ondersteunen en ontwikkelt vervolgens tactieken om dat bericht op de juiste plaatsen met de juiste mensen te delen. Om dit succesvol te laten werken is het belangrijk om verschillende social media kanalen te gebruiken. Op deze manier kan je namelijk meerdere personen tegelijk bereiken. Juist dit kan erg lastig zijn in het begin. Om dit goed te laten verlopen is het verstandig om gebruik te maken van een social media planning tool.

Wat gebruikt een media planner?

Een media planner maakt gebruik van verschillende tools om zo hun werk het beste uit te kunnen voeren. Zo zijn er handige tools om alle social media kanalen op een locatie te onderhouden. Hierdoor kan je sneller schakelen tussen de accounts en ervoor zorgen dat ze dezelfde posts krijgen.

Daarbij kunnen ze ook content er op creëren, inplannen en inzien. Op deze manier kunnen ze zien hoe het werk gaat en wat ze eventueel kunnen verbeteren. In de statistieken staat namelijk hoe vaak iets bekeken is en hoe vaak er op een link is geklikt.