Werken aan groepsbinding met culturele activiteiten Samen schitterenMet de hele school een voorstelling maken is misschien wel de allerleukste manier die er is om met alle leerlingen te werken aan een fijne en gezonde groepsdynamiek. Samen iets nieuws leren, eindeloos repeteren en daarna met kriebels in de buik wachten tot het tijd is om in die spotlight te stappen en te schitteren voor familie, vrienden en buren: leerlingen leren hiervan dat het belangrijk is om elkaar aan te moedigen en positief te stimuleren om samen iets moois neer te kunnen zetten. Ze leren ook dat ieder mens eigen talenten heeft én dat iedere individueel lid van een groep verantwoordelijk is voor een veilige sfeer waarin iedereen tot zijn of haar recht komt. Welke kunstdiscipline je hiervoor kiest, maakt amper uit. Of je nou gaat voor dans, muziek of theater: iedere kunstvorm heeft een eigen charme! Aan de slag met circusstuntsOok zonder voorstelling is het heel goed mogelijk om met kunsteducatie te werken aan een gezonde groepsdynamiek. Bijvoorbeeld circusactiviteiten lenen zich daar uitstekend voor. Denk aan het instuderen van acrobatische acts waarbij leerlingen er samen voor moeten zorgen dat de oefeningen veilig verlopen. Of aan leren jongleren of balanceren, waarbij leerlingen elkaar helpen en aanmoedigen om het niet op te geven als het niet meteen lukt. Ook zonder afsluitende voorstelling hebben circusactiviteiten een superkrachtig effect op de groepsdynamiek en stimuleren ze een gezonde groepsbinding. Theatersport: samen uitproberen en blunderenOok tijdens een workshop Theatersport krijgt de groepsbinding in de klas gegarandeerd een boost. Een voorwaarde voor Theatersport is dat de leerlingen veilig kunnen experimenteren en ervaren dat er niet zoiets is als ‘falen’. Sommige scènes werken goed, anderen werken minder goed: dat hoort allemaal bij Theatersport. De leerlingen ervaren dat de mooiste, leukste, grappigste, origineelste en meest ontroerende scenes alleen maar kunnen ontstaan wanneer ze elkaar de veiligheid geven om uit te proberen zonder afgerekend te worden op probeersels die in de praktijk niet zo goed uitpakken als in hun hoofd. |
https://www.kleinkunstig.nl |