BN ontwerp
Image default
Vervoer en transport

Code95 is meer een investering dan een verplichting

Elke vijf jaar is iedere beroepschauffeur verplicht om 35 uur nascholing te volgen om te voldoen aan de richtlijn vakbekwaamheid, Code 95. Meestal ziet de werkgever dit als een verplichting in plaats van een investering. Benut deze werkgever wel het potentieel van nascholing? De werkgever is meestal de persoon die dit regelt voor zijn chauffeurs. In deze blog gaan wij u laten zien dat Code95 gezien kan worden als een investering in plaats van verplichting.

 

Wat is het doel van Code95?

Code95 is geïntroduceerd voor de standaard kwaliteit van Europese Chauffeurs te verbeteren op het gebied van verkeersveiligheid, C02 uitstoot en brandstofbesparing. Code95 is 10 jaar geleden geïntroduceerd in Europa als standaard voor basiskwalificatie van beroepschauffeurs. 

 

 

 

Effectieve nascholing toegepast op werkzaamheden

Tijdens de code 95 wordt de nascholing toegepast op de organisatie en de werkzaamheden van de betreffende chauffeur. De specialisten kunnen ook meelopen met het management om dan te kijken waar verbetering mogelijk is op basis van data. Specialisten worden dus betrokken bij het meelopen met een chauffeur voor een dag.Zo kunnen er bijvoorbeeld trainingen worden gegeven in het lading zekeren , of speciale chauffeursdagen georganiseerd worden. Waarbij de belangrijke werkzaamheden van uw chauffeurs worden getest en verbeterd. Nu denkt u misschien ”al deze aanpassingen moeten de code95 opleiding wel een stuk duurder maken” dat is niet zo want met de juiste ervaring en ontwikkeling van cursussen hoeft dit niet veel tijd te kosten. Op basis van deze inventarisatie worden er verschillende onderwerpen en thema’s geformuleerd die terugkomen in de nascholing. Op deze manier kan ervoor worden gezorgd dat de code95 niet als een verplichting, maar als een investering wordt gezien.

 

Standaard en Hapklare cursussen werken niet

 Code95 wordt gezien als een verplichting en dat heeft onder andere te maken met het geven en de indeling van de theorielessen en praktijklessen. Er wordt meestal gekozen voor een standaardpakket, terwijl daar onderwerpen in voorkomen die uw chauffeurs al meerdere malen hebben gehad en dus minder waarde hebben voor uw chauffeurs.

Gelukkig zijn er verkeersscholen die een Code95 op maat aanbieden. Voor u en uw chauffeurs heeft code95 nut. Tevens kunnen er bepaalde onderwerpen worden aangevraagd op basis van werkzaamheden en wordt er een praktijk dag georganiseerd waarin de gekozen onderwerpen terugkomen.

 

Kortom, investeer in een op maat gemaakte Code95 en zie het resultaat meteen terug in uw organisatie.

https://eurotransportcollege.com/nascholing-code-95/