BN ontwerp
Image default
Bedrijven

De opkomst van livestreams

Mede door COVID-19 heeft de opkomst van livestreams een flinke impuls gekregen. Het werd ineens noodzakelijk om thuis te werken, en dat kon niet door gebruik te blijven maken van tekst of geluidsverbindingen. Binnen enkele maanden wist iedereen hoe er via video vergaderd moest worden. Dat werd snel uitgebreid naar online cursussen, presentaties, webinars en zelfs complete theaterproducties. Toch is niet elke livestream succesvol. Want om de boodschap over te laten komen moet het voor elke kijker boeiend genoeg zijn om te blijven kijken. Het is ook vervelend als de livestream een amateuristische uitstraling heeft.

Wat is livestreamen eigenlijk?

In essentie is livestreamen niets anders dan dat de dingen die normaal gesproken face tot face worden gedaan nu via een camera worden verspreid op het internet. Iedereen die dat wil kan dan meekijken naar wat er gebeurt. Het is soms mogelijk om als kijker input te geven via een chat, maar dat is niet altijd het geval. Een livestream heeft als voordeel ten opzichte van een cursus of presentatie, dat de stream kan worden opgenomen. Het is dus mogelijk om livestreams terug te kijken. Professionele livestreams worden met meerdere camera’s opgenomen. Een regisseur bepaalt welke beelden online worden gezet.

Wat is nodig voor een succesvolle livestream?

Een livestream moet een bepaalde minimale kwaliteit hebben en inhoudelijk boeiend zijn. Daarvoor is een professionele benadering nodig. Het wordt aanbevolen om hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te huren. Zij kunnen een professionele livestream organiseren, zowel wat betreft de technische ondersteuning als bij het vormgeven van de content. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de camera’s, de belichting en de kwaliteit van het geluid. Wie onzeker is over zijn eigen vaardigheden als presentator kan zelfs gebruik maken van externe presentatoren. Daardoor kan elke organisatie een livestream verzorgen.