BN ontwerp
Image default
Computers / Consultants

Zoekmachine optimalisatie en het kiezen van zoektermen

 

Je hebt besloten met je middenklein bedrijfje aan zoekmachine optimalisatie te gaan doen. Maar waar moet je eigenlijk beginnen? Je kan niet zomaar werkzaamheden gaan uitvoeren en hopen dat dit effect heeft. Nee, je hebt een plan nodig. En de eerste stap voor elke zoekmachine optimalisatie campagne is het bepalen van de zoektermen waar je op wil scoren. Daarom geven wij hieronder wat tips voor het uitzoeken van de juiste zoektermen.

 

Wat verkoop je?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is; wat verkoop je? Ook als je niet direct een product verkoopt, maar bijvoorbeeld engagement, is deze vraag belangrijk om te stellen. We kiezen hier voor een voorbeeld; een gitaar webshop. Meneer wil online gitaren verkopen. Vanzelfsprekend heeft het dan minder nut om de website te optimaliseren op drumstellen. Gitaar is de belangrijkste zoekwoordcategorie en de hele campagne moet daar omheen gebouwd worden.

 

Volume

Een volgende stap die je kan ondernemen bij het bepalen van zoektermen is de analyse van volume, of hoe vaak ergens naar wordt gezocht. Hoe vaker een zoekterm gezocht wordt, hoe meer bezoekers je krijgt als je er hoog op scoort. Meer mensen zoeken naar ‘gitaar’ dan naar ‘1952 vintage fender telecaster’. De keerzijde hiervan is weer dat mensen die zoeken naar ‘gitaar’ waarschijnlijk minder ver in het aankoopproces zijn dan mensen die zoeken naar ‘1952 vintage fender telecaster’. Ofwel, hoe specifieker de zoekterm, hoe groter de kans dat iemand ook echt iets gaat kopen. Het is belangrijk om hier, bij het kiezen van zoektermen, rekening mee te houden.

 

Concurrentie

Een ander criteria om, bij het kiezen van zoektermen, rekening mee te houden is de concurrentie op bepaalde zoektermen. Over het algemeen geldt hier, hoe breder de zoekterm, hoe meer concurrentie er op de zoekterm zit. Hoe meer spelers concurreren op een zoekterm, hoe moeilijker het is om goed te scoren op die zoekterm. Ook daar dien je rekening mee te houden.

 

Het kiezen van de juiste zoektermen voor elk bedrijf is lastig. Een online marketing bureau kan u helpen bij het kiezen van de zoektermen waarop u hoog op Google wil scoren.