Outsourcen betekent het overdragen van bedrijfsprocessen die niet tot de core-business behoren. Hierbij moet je denken aan de boekhouding, de catering, de schoonmaak, de ICT, de productie of de telefoonservice. Door deze uit te besteden aan specialisten maak je zelf meer tijd vrij voor de zaken waar je als bedrijf echt goed in bent. Dit kan erg interessant zijn, maar het is wel belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt en dat er met de juiste partijen in zee wordt gegaan.
Zo is het van belang om kritisch te zijn bij het zoeken van leveranciers. Het verkrijgen van referenties, het stellen van vragen en onderzoeken welke kennis en ervaring er aanwezig zijn bij het betreffende bedrijf zijn hier voorbeelden van. Ga zeker niet in zee met een bedrijf waar je de enige klant bent, dit is zelden een goed idee. Ze hebben niet voor niets weinig klanten. Ook is handig om goede, duidelijke afspraken te maken en de communicatielijnen kort te houden. Een vast aanspreekpunt is bijvoorbeeld altijd handig. Transparantie hoort hier ook bij, van beide partijen. Verder kun je het best eerst een kleine opdracht uit besteden en niet meteen de hele handel. Mocht die kleine opdracht in tevredenheid van beide partijen worden uitgevoerd kun je altijd nog meer opdrachten laten doen. Je concentreren op je kernactiviteiten en voor de rest geen afleiding, klinkt best ideaal. Maar als het uitbesteden een zooitje wordt ben je alsnog veel met randzaken bezig. Wat je vooral niet moet doen bij outsourcing is het kiezen van de goedkoopste aanbieder en het uitbesteden van complexe en belangrijke IT-systemen. Wanneer je bijvoorbeeld een inbound callcenter inschakelt die erg goedkoop is, maar voor de rest weinig positieve reviews of referenties heeft is dit meestal niet de beste keus. Je wilt toch dat je klanten zo goed en professioneel mogelijk te woord worden gestaan. |